Shanti Parva

Shanti Parva

Rotary encoder Pattern, Hindu religious motifs, round red and ...

Kannada translation

PART I

12_ಶಾಂತಿಪರ್ವ_ಭಾಗ 1_3 April 2022

PART II

12_ಶಾಂತಿಪರ್ವ_ಭಾಗ 2_22 ಏಪ್ರಿಲ್ 2022

  1. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕರ್ಣಾಭಿಜ್ಞಾನ
  2. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕರ್ಣಶಾಪ
  3. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕರ್ಣಾಸ್ತ್ರಪ್ರಾಪ್ತಿ
  4. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದುರ್ಯೋಧನಸ್ವಯಂವರೇಕನ್ಯಾಹರಣ
  5. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕರ್ಣವೀರ್ಯಕಥನ
  6. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸ್ತ್ರೀಶಾಪ
  7. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಪರಿವೇದನ
  8. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅರ್ಜುನವಾಕ್ಯ
  9. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರವಾಕ್ಯ
  10. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಭೀಮವಾಕ್ಯ
  11. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅರ್ಜುನವಾಕ್ಯೇ ಋಷಿಶಕುನಿಸಂವಾದಕಥನ
  12. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ನಕುಲವಾಕ್ಯ
  13. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸಹದೇವವಾಕ್ಯ
  14. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದ್ರೌಪದೀವಾಕ್ಯ
  15. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅರ್ಜುನವಾಕ್ಯ
  16. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಭೀಮವಾಕ್ಯ
  17. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರವಾಕ್ಯ
  18. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅರ್ಜುನವಾಕ್ಯ
  19. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರವಾಕ್ಯ
  20. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದೇವಸ್ಥಾನವಾಕ್ಯ-೧
  21. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದೇವಸ್ಥಾನವಾಕ್ಯ-೨
  22. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅರ್ಜುನವಾಕ್ಯ
  23. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಸವಾಕ್ಯ
  24. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಸವಾಕ್ಯ
  25. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಸವಾಕ್ಯ
  26. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸೇನಜಿದುಪಾಖ್ಯಾನ
  27. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರವಾಕ್ಯ
  28. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಸವಾಕ್ಯ
  29. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಷೋಡಶರಾಜೋಪಾಖ್ಯಾನ
  30. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ನಾರದಪರ್ವತೋಪಾಖ್ಯಾನ
  31. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸ್ವರ್ಣಸ್ಠೀವಿಸಂಭವೋಪಾಖ್ಯಾನ
  32. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತವಿಧಿ
  33. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತೀಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  34. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತೀಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  35. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತೀಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  36. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತೀಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  37. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಸವಾಕ್ಯ
  38. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಪ್ರವೇಶ
  39. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಚಾರ್ವಾಕವಧ
  40. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾಭಿಷೇಕ
  41. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಭೀಮಾದಿಕರ್ಮನಿಯೋಗ
  42. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಶ್ರಾದ್ಧಕ್ರಿಯಾ
  43. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಾಸುದೇವಸ್ತುತಿ
  44. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಗೃಹವಿಭಾಗ
  45. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃಷ್ಣಂಪ್ರತಿಯುಧಿಷ್ಠಿರವಾಕ್ಯ
  46. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಮಹಾಪುರುಷಸ್ತವ
  47. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಭೀಷ್ಮಸ್ತವರಾಜಃ
  48. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಮೋಪಾಖ್ಯಾನ
  49. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಮೋಪಾಖ್ಯಾನ
  50. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃಷ್ಣವಾಕ್ಯ
  51. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃಷ್ಣವಾಕ್ಯ
  52. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾದ್ಯಾಗಮನ
  53. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಭೀಷ್ಮಾಭಿಗಮನ
  54. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃಷ್ಣವಾಕ್ಯ
  55. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾಶಾಸನ
  56. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾಶಾಸನ
  57. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾಶಾಸನ
  58. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯುಧಿಷ್ಠಿರಾದಿಸ್ವಸ್ಥಾನಗಮನ
  59. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸೂತ್ರಾಧ್ಯಾಯ
  60. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವರ್ಣಾಶ್ರಮಧರ್ಮಕಥನ
  61. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಚತುರಾಶ್ರಮಧರ್ಮಕಥನ
  62. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವರ್ಣಾಶ್ರಮಧರ್ಮಕಥನ
  63. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವರ್ಣಾಶ್ರಮಧರ್ಮಕಥನ
  64. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವರ್ಣಾಶ್ರಮಧರ್ಮಕಥನ
  65. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರಮಾಂಧಾತೃಸಂವಾದಃ
  66. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಚತುರಾಶ್ರಮ್ಯವಿಧಾಃ
  67. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಷ್ಟ್ರೇರಾಜಕರಣಾವಶ್ಯಕಸ್ಯಕಥನ
  68. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಆಂಗೀರಸವಾಕ್ಯ
  69. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  70. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  71. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  72. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  73. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪುರೂರವಪವನಸಂವಾದ
  74. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಐಲಕಶ್ಯಪಸಂವಾದ
  75. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಮುಚುಕುಂದೋಪಾಖ್ಯಾನ
  76. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  77. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  78. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೈಕೇಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  79. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  80. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  81. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  82. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಾಸುದೇವನಾರದಸಂವಾದ
  83. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅಮಾತ್ಯಪರೀಕ್ಷಾಯಾಂ ಕಾಲಕವೃಕ್ಷೀಯೋಪಾಖ್ಯಾನ
  84. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸಭ್ಯಾದಿಲಕ್ಷಣಕಥನ
  85. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  86. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅಮಾತ್ಯವಿಭಾಗ
  87. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದುರ್ಗಪರೀಕ್ಷಾ
  88. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಷ್ಟ್ರಗುಪ್ತ್ಯಾದಿಕಥನ
  89. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೋಶಸಂಚಯಪ್ರಕಾರಕಥನ
  90. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಷ್ಟ್ರಗುಪ್ತ
  91. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಉತಥ್ಯಗೀತ
  92. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಉತಥ್ಯಗೀತ
  93. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಾಮದೇವಗೀತ
  94. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಾಮದೇವಗೀತ
  95. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಾಮದೇವಗೀತ
  96. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಿಜಿಗೀಷಮಾಣವೃತ್ತ
  97. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಿಜಿಗೀಷಮಾಣವೃತ್ತ
  98. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  99. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರಾಂಬರೀಷಸಂವಾದ
  100. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಿಜಿಗೀಷಮಾಣವೃತ್ತ
  101. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸೇನಾನೀತಿಕಥನ
  102. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಿಜಿಗೀಷಮಾಣವೃತ್ತ
  103. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸೇನಾನೀತಿಕಥನ
  104. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  105. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಾಲಕವೃಕ್ಷೀಯ
  106. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಾಲಕವೃಕ್ಷೀಯ
  107. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಾಲಕವೃಕ್ಷೀಯ
  108. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಗಣವೃತ್ತ
  109. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಮಾತೃಪಿತೃಗುರುಮಹಾತ್ಮ್ಯೆ
  110. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸತ್ಯಾನೃತಕವಿಭಾಗ
  111. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದುರ್ಗಾತಿತರಣ
  112. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವ್ಯಾಘ್ರಗೋಮಯಸಂವಾದ
  113. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಉಷ್ಟ್ರಗ್ರೀವೋಪಾಖ್ಯಾನ
  114. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸರಿತ್ಸಾಗರಸಂವಾದ
  115. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಟಿಟ್ಟಿಭಕಂ
  116. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  117. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಋಷಿರ್ಸಂವಾದ
  118. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಋಷಿರ್ಸಂವಾದ
  119. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಋಷಿರ್ಸಂವಾದ
  120. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಜಧರ್ಮಕಥನ
  121. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದಂಡಸ್ವರೂಪಾದಿಕಥನ
  122. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದಂಡೋತ್ಪತ್ತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  123. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಾಮಾಂದಕಾಂಗರಿಷ್ಟಸಂವಾದ
  124. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಶೀಲವರ್ಣನ
  125. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಋಷಭಗೀತಾ
  126. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಋಷಭಗೀತಾ
  127. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಯಮಗೌತಮಸಂವಾದ
  128. ರಾಜಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  129. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  130. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ರಾಜರ್ಷಿವೃತ್ತ
  131. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  132. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  133. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಾಪವ್ಯಚರಿತ 
  134. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  135. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಶಾಕುಲೋಪಾಖ್ಯಾನ
  136. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಮಾರ್ಜಾರಮೂಷಿಕಸಂವಾದ
  137. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಬ್ರಹ್ಮದತ್ತಪೂಜನ್ಯೋಃ ಸಂವಾದ
  138. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಣಿಕೋಪದೇಶ
  139. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ವಿಶ್ವಾಮಿತ್ರಶ್ವಪಚಸಂವಾದ
  140. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ:
  141. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಪೋತಲುಬ್ಧಕಸಂವಾದೋಪಕ್ರಮ
  142. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಪೋತಲುಬ್ಧಕಸಂವಾದ
  143. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಲುಬ್ಧಕೋಪರತಿ
  144. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕಪೋತಸ್ವರ್ಗಗಮನ
  145. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಲುಬ್ಧಕಸ್ವರ್ಗಗಮನ
  146. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರೋತಪಾರಿಕ್ಷಿತೀಯಸಂವಾದ
  147. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರೋತಪಾರಿಕ್ಷಿತೀಯ
  148. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಇಂದ್ರೋತಪಾರಿಕ್ಷಿತೀಯ
  149. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಗೃಧ್ರಗೋಮಾಯುಸಂವಾದೇ ಕುಮಾರಸಂಜೀವನ
  150. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪವನಶಾಲ್ಮಲಿಸಂವಾದ
  151. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪವನಶಾಲ್ಮಲಿಸಂವಾದ
  152. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಆಪನ್ಮೂಲಭೂತದೋಷಕಥನ
  153. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಅಜ್ಞಾನಮಹಾತ್ಮ್ಯೆ
  154. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ದಮನಕಥನ
  155. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ತಪಃಪ್ರಶಂಸಾ
  156. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಸತ್ಯಪ್ರಶಂಸಾ
  157. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಲೋಭನಿರೂಪಣೆ
  158. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ನೃಶಂಸಾಖ್ಯಾನ
  159. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಪ್ರಾಯಶ್ಚಿತ್ತ
  160. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಖಡ್ಗೋತ್ಪತ್ತಿಕಥನ
  161. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಷಡ್ಜಗೀತಾ
  162. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  163. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  164. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  165. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  166. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  167. ಆಪದ್ಧರ್ಮ ಪರ್ವ: ಕೃತಘ್ನೋಪಾಖ್ಯಾನ
  168. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಬ್ರಾಹ್ಮಣಸೇನಜಿತ್ಸಂವಾದಕಥನ
  169. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪಿತಾಪುತ್ರಸಂವಾದಕಥನ
  170. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶಮ್ಯಾಕಗೀತಾ
  171. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮಂಕಿಗೀತಾ
  172. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಅಜಗರಪ್ರಹ್ಲಾದಸಂವಾದ
  173. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸೃಗಾಲಕಾಶ್ಯಪಸಂವಾದ
  174. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ:
  175. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  176. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದೇ ಮಾನಸಭೂತೋತ್ಪತ್ತಿಕಥನ
  177. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  178. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  179. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜೀವಸ್ಯರೂಪಾಪೇಕ್ಷ
  180. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜೀವಸ್ವರೂಪನಿರೂಪಣ
  181. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದೇ ವರ್ಣವಿಭಾಗಕಥನ
  182. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದೇ ವರ್ಣಸ್ವರೂಪಕಥನ
  183. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  184. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  185. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೃಗುಭರದ್ವಾಜಸಂವಾದ
  186. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭೀಷ್ಮಯುಧಿಷ್ಠಿರಸಂವಾದೇ ಆಚಾರವಿಧಿ
  187. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಆಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  188. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಧ್ಯಾನಯೋಗಕಥನ
  189. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಾಪಕೋಪಾಖ್ಯಾನ
  190. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಾಪಕೋಪಾಖ್ಯಾನ
  191. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಾಪಕೋಪಾಖ್ಯಾನ
  192. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಾಪಕೋಪಾಖ್ಯಾನ
  193. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಾಪಕೋಪಾಖ್ಯಾನ
  194. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  195. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  196. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  197. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  198. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  199. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮನುಬೃಹಸ್ಪತಿಸಂವಾದ
  200. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸರ್ವಭೂತೋತ್ಪತ್ತಿಕಥನ
  201. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ದಿಶಾಸ್ವಸ್ತಿಕ
  202. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಅಂತರ್ಭೂಮಿವಿಕ್ರೀಡಿನ
  203. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  204. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  205. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  206. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  207. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  208. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  209. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  210. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾರ್ಷ್ಣೇಯಾಧ್ಯಾತ್ಮಕಥನ
  211. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪಂಚಶಿಖವಾಕ್ಯೇ ಪಾಖಂಡಖಂಡನ
  212. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪಂಚಶಿಖವಾಕ್ಯ
  213. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ದಮಪ್ರಶಂಸಾ
  214. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಅಮೃತಪ್ರಾಶನಿಕ
  215. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶಕ್ರಪ್ರಹ್ರಾದಸಂವಾದ
  216. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಬಲಿವಾಸವಸಂವಾದ
  217. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಬಲಿವಾಸವಸಂವಾದ
  218. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶ್ರೀಸನ್ನಿಧಾನ
  219. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶಕ್ರನಮುಚಿಸಂವಾದ
  220. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಬಲಿವಾಸವಸಂವಾದ
  221. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶ್ರೀ-ವಾಸವಸಂವಾದ
  222. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜಿಗೀಷವ್ಯಾಸಿತಸಂವಾದ
  223. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಾಸುದೇವೋಗ್ರಸೇನಸಂವಾದ
  224. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  225. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  226. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  227. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  228. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  229. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  230. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  231. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  232. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  233. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  234. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  235. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  236. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  237. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  238. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  239. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  240. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  241. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  242. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  243. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  244. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  245. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  246. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  247. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾನುಪ್ರಶ್ನ
  248. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮೃತ್ಯುಪ್ರಜಾಪತಿಸಂವಾದೋಪಕ್ರಮ
  249. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮೃತ್ಯುಪ್ರಜಾಪತಿಸಂವಾದ
  250. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮೃತ್ಯುಪ್ರಜಾಪತಿಸಂವಾದ
  251. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಧರ್ಮಲಕ್ಷಣ
  252. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಧರ್ಮಪ್ರಮಾಣ್ಯಾಕ್ಷೇಪ
  253. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ತುಲಾಭಾರಜಾಜಲಿಸಂವಾದ
  254. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ತುಲಾಭಾರಜಾಜಲಿಸಂವಾದ
  255. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ತುಲಾಭಾರಜಾಜಲಿಸಂವಾದ
  256. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ತುಲಾಭಾರಜಾಜಲಿಸಂವಾದ
  257. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಿಚಖ್ನುಗೀತಾ
  258. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಚಿರಕಾರುಪಾಖ್ಯಾನ
  259. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ದ್ಯುಮತ್ಸೇನಸತ್ಯವತ್ಸಂವಾದ
  260. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಗೋಕಪಿಲೀಯ
  261. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಗೋಕಪಿಲೀಯ
  262. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಗೋಕಪಿಲೀಯ
  263. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಕುಂಡಧಾರೋಪಾಖ್ಯಾನ
  264. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಜ್ಞನಿಂದಾ
  265. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಚತುಃಪ್ರಾಶ್ನಿಕ
  266. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯೋಗಾಚಾರಾನುವರ್ಣನ
  267. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರದಾಸಿತಸಂವಾದ
  268. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮಾಂಡವ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  269. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಹಾರೀತಗೀತಾ
  270. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವೃತ್ರಗೀತಾ
  271. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವೃತ್ರಗೀತಾ
  272. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವೃತ್ರಗೀತಾ
  273. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವೃತ್ರವಧ
  274. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಬ್ರಹ್ಮಹತ್ಯಾವಿಭಾಗ
  275. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜ್ವರೋತ್ಪತ್ತಿ
  276. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸಮಂಗನಾರದಸಂವಾದ
  277. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶ್ರೇಯೋವಾಚಿಕ
  278. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸಗರಾರಿಷ್ಟನೇಮಿಸಂವಾದ
  279. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಭವಭಾರ್ಗವಸಮಾಗಮ
  280. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  281. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  282. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  283. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  284. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  285. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  286. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  287. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  288. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪರಾಶರಗೀತಾ
  289. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಹಂಸಗೀತಾ
  290. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯೋಗವಿಧಿ
  291. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸಾಂಖ್ಯಕಥನ
  292. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದ
  293. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದ
  294. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದ
  295. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದ
  296. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದ
  297. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ವಸಿಷ್ಠಕರಾಲಜನಕಸಂವಾದಸಮಾಪ್ತಿ
  298. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಜನಕಾನುಶಾಸನ
  299. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  300. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  301. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  302. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  303. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  304. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  305. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  306. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದ
  307. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಯಾಜ್ಞವಲ್ಕ್ಯಜನಕಸಂವಾದಸಮಾಪ್ತಿ
  308. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಪಂಚಶಿಖಜನಕಸಂವಾದ
  309. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಸುಲಭಾಜನಕಸಂವಾದ
  310. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ:ಯಾವಕಾಧ್ಯಾಯ (ದ್ವೈಪಾಯನ-ಶುಕ ಸಂವಾದ)
  311. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕೋತ್ಪತ್ತಿ
  312. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕೋತ್ಪತ್ತಿ
  313. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕೋತ್ಪತ್ತಿ
  314. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕೋತ್ಪತ್ತಿ
  315. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ:
  316. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಅನಧ್ಯಾಯನಿಮಿತ್ತಕಥನ
  317. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ:
  318. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾಭಿಪತನ
  319. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾಭಿಗಮನ
  320. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕಾಭಿಪತನ
  321. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಶುಕೋತ್ಪತನಸಮಾಪ್ತಿ
  322. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  323. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  324. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  325. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  326. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಮಹಾಪುರುಷಸ್ತವ
  327. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  328. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  329. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  330. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  331. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  332. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  333. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  334. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  335. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  336. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  337. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯ
  338. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ದ್ವೈಪಾಯನೋತ್ಪತ್ತಿ
  339. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ದ್ವೈಪಾಯನೋತ್ಪತ್ತಿ
  340. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ನಾರಾಯಣೀಯಸಮಾಪ್ತಿ
  341. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  342. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  343. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  344. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  345. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  346. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  347. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  348. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  349. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  350. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  351. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  352. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  353. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ
  354. ಮೋಕ್ಷಧರ್ಮಪರ್ವ: ಉಂಚವೃತ್ಯುಪಾಖ್ಯಾನ

Structure

The Shanti Parva (Sanskrit: शान्ति पर्व; IAST: Śānti parva; "Book of Peace") is the twelfth of the eighteen major books (Parvas) of MahabharataAccording to the Critical Edition, this Parva (Book) has a total of 12,863 Shlokas (Verses) organized into 353 Adhyayas (Chapters) rolled into 3 Upa Parvas (Sections). The Upa Parvas are:

  1. Rajadharma Parva (128 Adhyayas 1-128; 4,510 Shlokas)
  2. Apaddharma Parva (39 Adhyayas 129-167; 1560 Shlokas)
  3. Mokshadharma Parva (186 Adhyayas 168-353; 6793 Shlokas)

Summary

Rajadharma Parva describes the duties of kings and leaders, among other things. Apaddharma Parva describes the rules of conduct when one faces adversity. Mokshadharma Parva describes behavior and rules to achieve moksha (emancipation, release, freedom).

Shanti Parva is set after the war is over - the two sides have accepted peace and Yudhishthira starts his rule of the Pandava kingdom. The Shanti Parva recites the duties of the ruler, dharma and good governance, as counseled by the dying Bhishma and various Rishis. The parva includes many symbolic tales such as the one about "starving and vegetarian Vishvamitra stealing meat during a famine" and fables such as that of "the fowler and pigeons". The book also provides what some have described as a "theory of caste" as well as a comparative discussion between a rule of truth versus a rule of rituals, declaring truth to be far superior over rituals. Shanti parva has been widely studied for its treatises on jurisprudence, prosperity and success.

Scholars have questioned whether parts or all of the parva was inserted or interpolated at a later age.

Shanti parva begins with sorrowful Yudhishthira lamenting the loss of human lives during the war. He announces his desire to renounce the kingdom, move into a forest as a mendicant and live in silence. He receives counsel from his family and then sages Narada and Vyasa, as well as Devala, Devasthana and Kanwa. The parva includes the story of king Janaka and the queen of the Videhas, presenting the theory of true mendicant as one who does not crave for material wealth, not one who abandons material wealth for an outward show. Arjuna argues it is more virtuous to create and maintain virtuous wealth and do good with it, than to neither create nor have any. Yudhishthira challenges Arjuna how would he know. Sage Vyasa then intervenes and offers arguments from Vedas that support Arjuna's comments, and the story of Sankha and Likhita. Krishna concurs with Arjuna and Vyasa, and adds his own arguments.

Shanti parva is a treatise on duties of a king and his government, dharma (laws and rules), proper governance, rights, justice and describes how these create prosperity. Yudhishthira becomes the king of a prosperous and peaceful kingdom, Bhima his heir apparent, sage Vidura the prime minister, Sanjaya the finance minister, Arjuna the defense and justice minister, and Dhaumya is appointed one responsible to service priests and counsels to the king. This books also includes a treatise on yoga as recited by Krishna.

Shanti parva - the longest book and most number of verses - has a number of treatises and fables embedded in it. Examples include a theory on caste,[11] a theory on governance, and the fable of the wicked fowler and compassionate pigeons.

Shanti Parva on caste

Chapters 188 and 189 of the parva begin by reciting Bhrigu's theory of varna (color, caste), according to whom Brahmins were white, Kshatriyas red, Vaishyas yellow, and Shudras black. Rishi Bharadwaja asks how can castes be discriminated when in truth all colors are observed in every class of people, when in truth people of all groups experience the same desire, same anger, same fear, same grief, same fatigue, same hunger, same love and other emotions? Everyone is born the same way, carries blood and bile, and dies the same way, asserts Bharadwaja. Why do castes exist, asks Bharadwaja? Bhrigu replies there is no difference among castes. It arose because of differentiation of work. Duty and rites of passage are not forbidden to any of them. According to John Muir, Shanti Parva and its companion book Anushasana Parva claim neither birth, nor initiation, nor descent, nor bookish knowledge determines a person's merit; only their actual conduct, expressed qualities and virtues determine one's merit. There is no superior caste, claims Shanti parva.

Shanti Parva on governance

The Parva dedicates over 100 chapters on duties of a king and rules of proper governance. A prosperous kingdom must be guided by truth and justice. Chapter 58 of Shanti parva suggests the duty of a ruler and his cabinet is to enable people to be happy, pursue truth and act sincerely. Chapter 88 recommends the king to tax without injuring the ability or capacity of citizens to provide wealth to monarchy, just like bees harvest honey from flower, keepers of cow draw milk without starving the calf or hurting the cow; those who cannot bear the burden of taxes, should not be taxed. Chapter 267 suggests the judicial staff to reflect before sentencing, only sentence punishment that is proportionate to the crime, avoid harsh and capital punishments, and never punish the innocent relatives of a criminal for the crime. Several chapters, such as 15 and 90, of the parva claim the proper function of a ruler is to rule according to dharma; he should lead a simple life and he should not use his power to enjoy the luxuries of life. Shanti parva defines dharma not in terms of rituals or any religious precepts, but in terms of that which increases Satya(truth), Ahimsa (non-violence), Asteya (non-stealing of property created by another), Shoucham (purity), and Dama (restraint). Chapter 109 of Shanti parva asserts rulers have a dharma (duty, responsibility) to help the upliftment of all living beings. The best law, claims Shanti parva, is one that enhances the welfare of all living beings, without injuring any specific group.

The fowler and the pigeons

 Shanti parva recites many symbolic fables and tales, one of which is the fable of the fowler and the pigeons. This fable is recited in Chapters 143 through 147, by Bhishma to Yudhishthira, as a lesson on virtue, profit and desire:[21] A wicked fowler made his living by capturing wild birds in the forest, by cruel means, and selling them for their meat or as pets. One day, while he was in the forest, a cold storm blew in. The storm knocked down a pigeon, who lay helpless on ground, trembling in cold. The fowler picked up the pigeon and put her in a cage to sell her. The storm continued. The fowler decided to take shelter and spent the cold night under a tree. As he sat under a huge tree, he loudly called on all deities and creatures abode the tree to allow him shelter as he is their guest. On one of the branches of the tree lived a pigeon family, whose lady-of-the-nest had gone out for food but not returned. The male pigeon lamented how he missed his wife, cooing, "One's home is not a home, it is a wife that makes a home. Without my wife, my house is desolate. If my wife does not come back today, I do not want to live, for there is no friend like a wife." That missing wife of lamenting pigeon was in the cage below.

The pigeon in the cage called out her pigeon husband, and asked him not to worry about her or his own desire, but to treat the fowler as a guest to the best of his abilities. The fowler is cold and hungry, said the she-pigeon. Be hospitable to him, do not grieve for me. One should be kind to everyone, even those who have done you wrong, said the she-pigeon. The pigeon husband, so moved by his wife's request, flew down and welcomed the fowler. The pigeon asked what he could provide to make the fowler comfortable. The fowler said a warm fire could drive his cold away. So, the pigeon collected some dry leaves and set them ablaze. The fire warmed up the fowler, who then told the male pigeon he was very hungry. The pigeon had no food to offer to his guest. So, the pigeon walked around the fire three times, then told the fowler to eat him, and the pigeon entered the fire to provide a meal for the fowler. The pigeon's compassion shook the fowler, who began reflecting on his life. The fowler resolved to be compassionate to all creatures. He silently released the female pigeon from the cage. She, who had just lost her pigeon husband in fire, was so deeply in love that she too walked into the fire. The fowler cried, and was overwhelmed with sadness for all the injury and pain he had caused to wild birds over the years.

Scholars have questioned the chronology and content of many chapters in Shanti Parva and its companion book the Anushasana Parva. These scholars ask whether these two books represent wisdom from ancient India, or were these chapters smuggled in to spread social and moral theories during India's medieval era or during second millennium AD.

Iyer, in 1923, compared different versions of Shanti Parva manuscripts found in east, west and south India, in Sanskrit and in different Indian languages. The comparison showed that while some chapters and verses on moral and ethical theories are found in all manuscripts, there are major inconsistencies between many parts of the manuscripts. Not only is the order of chapters different, large numbers of verses were missing, entirely different or somewhat inconsistent between the manuscripts. The most inconsistent sections were those relating to social customs, castes, and certain duties of kings. Iyer claims these chapters were smuggled and interpolated into the Mahabharata, or the answers rewritten to suit regional agenda or views. Alf Hiltebeitel similarly has questioned the chronology and authenticity of some sections in Shanti and Anushasana Parvas. Kisari Mohan Ganguli also considers Shanti Parva as a later interpolation in the Mahabharata.

Rajadharma Anushasana Parva, Chapter 25:

Sorrow comes after happiness, and happiness after sorrow;
One does not always suffer sorrow, nor always enjoy happiness.

Only those who are stolid fools, and those who are masters of their souls, enjoy happiness here;
They, however, who occupy an intermediate position suffer misery.

Happiness and misery, prosperity and adversity, gain and loss, death and life, in their turn, visit all creatures;
The wise man, endued with equanimous soul would neither be puffed up with joy, nor be depressed with sorrow.

— Vyasa, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.25.23-31

Rajadharma Anushasana Parva, Chapter 56:

There is nothing which leads so much to the success of kings as Truth,
the king who is devoted to Truth enjoys happiness both here and hereafter.
Even to the Rishis, O king, Truth is the greatest wealth,
Likewise for the kings, there is nothing that so much creates confidence in them as Truth.

— Bhishma, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.56.17-18

Apaddharma Anushasana Parva, Chapter 138:

Nobody is nobody's friend,
nobody is nobody's well-wisher,
persons become friends or enemies only from motives of interest.

— Bhishma, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.138.108

Apaddharma Anusasana Parva, Chapter 142:

I do not instruct you regarding duty from what I have learned from the Vedas alone;
What I have told you is the result of wisdom and experience, it is the honey that the learned have gleaned.
Kings should collect wisdom from various sources,
One cannot go successfully in the world with the help of a one sided morality;
Duty must originate from understanding, the practices of the good should always be determined.
A king by the help of his understanding and guided by knowledge gathered from various sources,
should so arrange that moral laws may be observed.

— Bhishma to Yudhishthira, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.142.3-7

Moksha Dharma Parva, Chapter 259:

All men who live on this earth, are filled with doubts regarding the nature of Righteousness.
What is this that is called Righteousness? Whence does Righteousness come?

— Yudhishthira, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.259.1-2

Moksha dharma parva, Chapter 259:

Righteousness begets happiness as its fruit;
There is nothing superior to truth; Everything is supported by truth, and everything depends on truth.

One should not take other's properties, that is an eternal duty;
A thief fears everybody, he considers other people as sinful as himself;
A pure hearted person is always filled with cheerfulness, and has no fear from anywhere;
Such a person never sees his own misconduct in other persons.

A person should never do that to others, which he does not like to be done to him by others;
Whatever wishes one cherishes about his own self, one should certainly cherish regarding another.

The Creator ordained Virtue, gifting it with the power of holding the world together.

— Bhishma, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.259.5-25

Moksha Dharma Parva, Chapter 299:

There is no fixed time for the acquisition of righteousness. Death waits for no man. When man is constantly running towards the jaws of Death, the accomplishment of righteous acts is proper at all times. Like a blind man who, with attention, is capable of moving about his own house, the man of wisdom, with mind set on Yoga, succeeds in finding the track he should follow. (...) One who walketh along the track recommended by the understanding, earns happiness both here and hereafter.

— Parāśara, Shanti Parva, Mahabharata Book xii.299

Comments are closed.